Ik bedenk een concept, een designteam gaat ermee aan de slag en claimt nu het auteursrecht

  • 4 september 2020

De schets van (basketballer) Leonard Kawhi (links), die hij tijdens zijn college periode maakte, is de inspiratiebron voor het logo van Nike (rechts). Kawhi had zijn schets naar het designteam van Nike gemaild voor zijn Kawhi lijn. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Het probleem ontstond toen Kawhi door New Balance benaderd werd voor een schoenenlijn en erachter kwam dat Nike het auteursrecht op het logo geclaimd had.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Kawhi sleepte Nike voor de rechter met het argument dat hij het logo gecreëerd had en hij dus de auteursrechthebbende is.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Lang verhaal kort. Kawhi heeft de rechtszaak verloren. De rechter besliste dat het ontwerp van Nike nieuw is en aanzienlijk verschilt van de schets van Kawhi. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
De moraal van het verhaal is dat jouw ontwerp als inspiratiebron kan en mag dienen voor de ontwerpen van andere partijen. Zelfs concurrenten kunnen zonder dat zij inbreuk maken op jouw auteursrecht een op jouw ontwerp geïnspireerd product uitbrengen.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Verder is belangrijk om te onthouden dat op concepten, stijlen en ideeën geen auteursrecht rust. Dus het concept van een hand met initialen erin verwerkt is auteursrechtelijk niet te beschermen. Wel beschermd is de manier waarop je dit concept uitwerkt. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Dit is natuurlijk extra zuur voor Kawhi omdat hij al sinds zijn collegetijd met dit idee speelde. Bij samenwerkingen met andere partijen is het dus belangrijk om strategisch te werk te gaan. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Vraag jij jezelf af hoe jouw ideeën het best beschermd kunnen worden? Neem dan contact op. Ik adviseer je graag met betrekking tot jouw situatie.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Foto: twitter – Ben Rohrbach

Urban Bout